Όπως είναι γνωστό τα φυσικά πρόσωπα που εκτελούν χρέη διευθυντών, γενικών διευθυντών, εκτελεστικών προέδρων, διαχειριστών, διευθυνόντων συμβούλων, εντεταλμένων στη διοίκηση και εκκαθαριστών Νομικών προσώπων/οντοτήτων, καθώς και τα πρόσωπα που ασκούν στην πράξη τη διαχείριση ή διοίκηση αυτών, ευθύνονται ακόμη και αν έχουν παραιτηθεί των καθηκόντων τους, προσωπικά και αλληλέγγυα για τη διευθέτηση μίας σειράς φορολογικών υποχρεώσεων της Εταιρείας. Ειδικότερα, η ευθύνη αφορά στην εξόφληση: του φόρου εισοδήματος, των παρακρατούμενων φόρων, κάθε επιρριπτόμενου φόρου, του Φ.Π.Α. και του ΕΝ.Φ.Ι.Α. που οφείλονται από τα Νομικά πρόσωπα/οντότητες, ανεξαρτήτως του χρόνου βεβαίωσής τους, καθώς επίσης φέρουν ευθύνη και για τόκους, πρόστιμα, προσαυξήσεις και οποιεσδήποτε γενικά διοικητικές χρηματικές κυρώσεις επιβάλλονται στις υπόχρεες Εταιρείες.

Με την παρούσα Απόφαση (Α. 1079/2025), η οποία εξειδικεύει το άρθρο 49 του νέου Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ, ν. 5104/2024), παρέχεται εκ μέρους της φορολογικής διοίκησης η δυνατότητα επανένταξης σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής χρεών των φυσικών προσώπων που ευθύνονται αλληλεγγύως για τις φορολογικές οφειλές Νομικών προσώπων/οντοτήτων. Συνεπώς και υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις είναι εφικτή η αποκατάσταση του οφειλέτη αλλά και η άρση της προσωπικής ευθύνης όσων συνδέονται με χρέη Εταιρειών. Οι διατάξεις αφορούν φυσικά πρόσωπα που, αν και δεν δημιούργησαν τα ίδια οφειλές, έχουν εντούτοις υποχρέωση καταβολής αυτών για λογαριασμό των Νομικών προσώπων και οι οποίες αν και είχαν υπαχθεί σε ρύθμιση, εν τέλει αυτή απωλέσθηκε.

Ακολουθούν τα σημαντικότερα σημεία της Απόφασης, αναφορικά με τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις κάρπωσης του ευεργετήματος, τα κριτήρια επιλεξιμότητας των οφειλετών και τις συνέπειες της εκ νέου απώλειας της ρύθμισης

Βασικά σημεία Απόφασης – Προϋποθέσεις αξιοποίησης του ευεργετήματος

  • Η νέα ρύθμιση αφορά μόνο στο αλληλεγγύως ευθυνόμενο φυσικό πρόσωπο που αιτείται την επανένταξη, χωρίς την επέκταση ισχύος των ωφελημάτων στην Εταιρεία ή σε άλλα συνδεδεμένα φυσικά πρόσωπα.
  • Οι διατάξεις της Απόφασης δεν ισχύουν: Για όσους είχαν ρόλο νόμιμης εκπροσώπησης της Εταιρείας τη στιγμή απώλειας της ρύθμισης ή για εκείνους που είχαν αιτηθεί οι ίδιοι την αρχική υπαγωγή στη μεταγενέστερα απολεσθείσα ρύθμιση. Επίσης, αποκλείονται των διατάξεων τα φυσικά πρόσωπα για τα οποία η ρύθμιση δεν παρήγαγε υπέρ τους έννομα αποτελέσματα ή αυτή προέκυψε κατόπιν διενέργειας φορολογικού ελέγχου (άρθρο 75, Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας).
  • Οι οφειλές δεν πρέπει να βρίσκονται σε ενεργή σήμερα ρύθμιση.
  • Για την ίδια οφειλή η δυνατότητα επανένταξης προβλέπεται μόνο μία φορά ανά φυσικό πρόσωπο/οφειλέτη.
  • Ο οφειλέτης που υποβάλλει την αίτηση είναι υποχρεωμένος να επανεντάξει το σύνολο των οφειλών με τις οποίες βαρύνεται, εφόσον αυτές είχαν υπαχθεί στην ίδια απολεσθείσα ρύθμιση.
  • Σε περίπτωση πλήρους εξόφλησης της ρύθμισης το φυσικό πρόσωπο που υποβάλλει την αίτηση απαλλάσσεται από την ευθύνη για το σύνολο των οφειλών που επανεντάχθηκαν.
  • Το ποσό των απαλλαγών δεν διαγράφεται αλλά εγγράφεται ξεχωριστά ως δημόσιο έσοδο που οφείλουν οι λοιποί, εκτός του αιτούντος φυσικού προσώπου, εμπλεκόμενοι.
  • Ειδική πρόβλεψη: Παρέχεται η δυνατότητα απαλλαγής από τόκους και προσαυξήσεις, μόνο εφόσον η αίτηση επανένταξης υποβληθεί εντός τριμήνου από την ημερομηνία απώλειας της ρύθμισης και αυτή (απώλεια ρύθμισης) έλαβε χώρα μετά την 1η Μαρτίου 2025. Σε αυτή την περίπτωση, ο οφειλέτης όχι μόνο επανεντάσσεται στη ρύθμιση αλλά ταυτόχρονα απαλλάσσεται από πρόσθετους τόκους ή πρόστιμα, ενώ αντίθετα εάν μεσολαβεί μεγαλύτερο του τριμήνου χρονικό διάστημα μεταξύ της απολεσθείσας ρύθμισης και της κατάθεσης της αίτησης επανένταξης, τότε ο οφειλέτης επανεντάσσεται μεν αλλά θα πρέπει να εξοφλήσει και τους επιπρόσθετους τόκους ή πρόστιμα.
  • Διευκρινίζεται πως η παραπάνω θετική διάταξη δεν επεκτείνεται ούτε στο Νομικό πρόσωπο αλλά ούτε και σε λοιπούς συνυπεύθυνους.
  • Η απόφαση ισχύει από την Παρασκευή, 4 Ιουλίου 2025 και εφαρμόζεται και σε παλαιότερες από την εν λόγω ημερομηνία απολεσθείσες ρυθμίσεις (αναδρομική ισχύς μέτρου), με το τρίμηνο προθεσμίας για την υποβολή αίτηση επανένταξης των συγκεκριμένων περιπτώσεων να εκκινεί από την παραπάνω ημερομηνία (4/7/2025).

Διαδικασία Υποβολής – Συνέπειες απώλειας ρύθμισης

  • Η αίτηση υποβάλλεται στη ψηφιακή πλατφόρμα της ΑΑΔΕ/«Τα Αιτήματά μου» και ενέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης.
  • Κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να επανεντάξει μόνο τα οφειλόμενα στο παρελθόν και όχι νέα χρέη, ανεξαρτήτως αν η ρύθμιση είχε λάβει χώρα μέσω νόμου, απόφασης δικαστηρίου ή διοικητικής αρχής. Οι όροι, προϋποθέσεις αλλά και η διάρκεια αποπληρωμής εξακολουθούν να ισχύουν ως είχαν πριν την αρχικώς απολεσθείσα ρύθμιση.
  • Η επανένταξη ενεργοποιείται με την εμπρόθεσμη καταβολή της 1ης δόσης, εντός 3 εργάσιμων ημερών από την κοινοποίηση της αποδοχής του αιτήματος, με τις επόμενες δόσεις να καταβάλλονται την τελευταία εργάσιμη ημέρα κάθε μήνα, τηρουμένων των προθεσμιών που αρχικώς ίσχυαν.
  • Εάν κατά την υποβολή αίτησης επανένταξης εκκρεμεί πίστωση ποσών στον οφειλέτη που είτε είχαν καταβληθεί από μέτρα αναγκαστικής είσπραξης είτε είχαν παρακρατηθεί κατά τη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας ή βεβαίωσης οφειλής (στο πλαίσιο της αρχικής και κατόπιν απολεσθείσας ρύθμισης), τότε η πίστωση διενεργείται κατά προτεραιότητα, σύμφωνα με τα στοιχεία της αρχικής βεβαίωσης και τυχόν υπόλοιπο των οφειλών επανεντάσσεται στη ρύθμιση.
  • Η ρύθμιση επανένταξης χάνεται αυτομάτως, εάν ο οφειλέτης καθυστερήσει 2 φορές καταβαλλόμενη δόση (εκτός της 1ης) ή καθυστερήσει την τελευταία δόση πάνω από 1 μήνα ή δεν υποβάλει εμπρόθεσμα φορολογικές δηλώσεις.
  • Σε περίπτωση απώλειας της ρύθμισης επανένταξης, το ανεξόφλητο υπόλοιπο καθίσταται άμεσα απαιτητό, ενώ τυχόν απαλλαγές που είχε λάβει ο υπόχρεος παύουν πλέον να ισχύουν.